onsdag, augusti 19

Gotland, glädje och besvikelse.

Vet inte om jag ska börja med det positiva eller negativa. Jag tror att jag hade ganska höga förväntningar på ön. Trodde att det skulle bjudas god service och massor med grillade lamm i varje gränd. Ja okej vi var ute en vecka sent om vi ville ha alla högsäsongens happenings, men det ville vi ju inte då det även innebar mycket högre priser och vansinnigt mycket turister. Stora torg i Visby är den största besvikelsen, där intog vi två luncher och jag kan inte säga att jag vat speciellt nöjd någon av gångerna. Efter andra besvikelsen beslöt vi att inte äta där mer. Vi kom fram till att de helt enkelt har det för bra. De behöver inte anstränga sig för turisten vet inte bättre och de är så många så att det räcker med dem som kommer En gång. Det som retade upp mig mest var nog beställningen av Tapas. Beställde tre tapas, det tog 45 på en knappt halvfull uteservering. När de väl kom upptäckte jag efter en liten stund att oliverna fattades till Tzatsikin. Påkallade uppmärksamhet och förklarade mitt problem:
- Ursäkta, jag fick i inga oliver till min Tzatsiki.
- Jaha, nähe. Men det är ju ändå inte så många oliver.
- Nähe, men det stod ju Tzatziki OCH oliver på menykortet.
- Ja, men, ja om du väldigt gärna vill ha dem så ska jag hämta till dig.
- Ja, tack!
Jag vet inte vad man ska säga..... Jag beställde även räkor och de var endast tre till antalet, tänk om de struntat i räkorna och bara skickat ut bröd för det var ju ändå inte så många. Hehe. Sjukt. Måste tillägga att det hela var mycket gott, men upplevelsen smolkades något av den dåliga servicen.
Tänker inte längre vara bitter över den dåliga servicen utan glädjas över den fantastiskt fina gösen vi åt på Fårö en lunch. En förvånansvärt prisvärd lunch i Ljungarn nere vid strandenresturangen "Bruna dörren". Hm vad är det för namn, hur tänkte de??? Tja, maten var god iaf, och en lunch kostade ca 90:- och inte 190:- Även sönndagens "avslutningsmiddag" i Visby var väl värd att minnas. En lammfilé med sky och klyftpotatis, därefter en mkt god vitchoklad pannacotta. Servicen var också mycket bra, hur ofta hör man kommenatrer som, säg bara till om ni vill ha mer potatisgratäng eller klyftpotatis. ??? Oftast får man nöjas med det man fåt toch nästan skämmas om man vill ha lite mer. Detta behövdes inte då potionerna var väl tilltagna. Till de minnesvärda måltiderna hör också saffranspannkakan som åts vid tvenne tillfällen. mmmm, måste göra den själv här hemma vid något tillfälle. Det sista vi åt innan avfärd var Italiensk glass/sorbét, den var fantastisk. Som min vän sa: den var nästan erotiskt upplagd. Mmmmm. Ja, det var mycket vackert.
Resan bjöd såklart på annat än mat men det käns som att det var ett genomgående tema mellan alla fina små grändhus, Bermans viloplats, döda sälar, kryddträdgårdar, grottor och raukar.
På det hela var det en mycket trevlig resa i goda vänners lag.
Tack, alla ni !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar