lördag, juni 26

Bästa sommarkakan




Mmmm, Förra helgen hade vi dopfest här i huset. Det var dags för Mini att döpas. I hederligt halvsvalt svenskt sommarväder hade vi dukat i stora rummet till 33 personer. Det går ju bra när man som vi har öppen planlösning i kök-vardagsrum-matsal. :-) Vi bjöd på Italieninspirerad buffé. Potatissallad, ugnsstekta sparrisar m ruccola och västerbottenost, oliver, kall fläskfilé, mozzarelli i syrlig youghurt m chilli och basilika, tonfisksås, ruccolaolja ja, det var nog allt. Ja, och så lite extra sallad och tomater. Till fika hade jag bakat ?? nä, den var aldrig i ugnen... hm. Ja, jag hade iaf gjort en typ cheesecake med bär och saft gele på. Mycket god om jag själv får säga det ;-) Brukar sällan lägga ut recept då jag tycker att de är halvtråkiga att skriva ;-) men detta var en så enkel kaka att jag bara måste dela med mig, ( av receptet taget ur dansukkers sommarinspirationsbroschyr. )


Botten:

15 Digestivekex


75 g Smör el Margarin


Fyllning:


1dl Dansukker Gelésocker Multi


2dl crème fraiche


2dl Kesella


Topp:


ca ½ L bär


4dl utspädd saft, gärna samma smak som bären.


2dl Dansukker Gelésocker Multi



Digestivekexen körs i matberadare med

100 gram margarin, blandas väl.
Pressas ner i en form m löstagbar kant till en fast botten.

Koka upp 1 dl creme fraiche med gelésockret och låt koka i ½ minut. Blanda därefter ner resten av créme fraichen och kesellan. lägg fyllningen på digestivebottnen. Ställ i kylskåp för att stelna.

Dekorera med bär , stora bär som jordgubbar skivas. Blanda saft med gelésocker i en kastrull och låt koka i ½ minut. Låt sedan svalna. För snabbare avsvalnande kan man ställa kastrullen i kallt vattenbad. Bred gelén över bären förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar