söndag, juli 25

Födelsedagsfirande

Mmmm, drinkar!!! Mojito! En av mina favoritdrinkar som jag nog inte gjort själv förut av den enkla anledningen att jag aldrig har mynta hemma. Nu hade iaf mynta inhandlats enkom för att göra drinkar av. Höhö. Till min stora förvåning fanns inget recept i mina 12 år gamla drinkböcker (2st). :-( Ja vad hade man gjort utan sitt ständigt uppkopplade internet. ;-) ? Sockerlag hade jag kokat ihop tidigare under kvällen i all hast.
Hittade ett recept på original-mojito.se som jag såklart modifierade lite. Det blev mkt gott.
Saft från ½ lime mosades/krossades lite med 1/4 Lime i klyfor 8 myntablad och 5 isbitar. 2½ cl sockerlag, 4cl Ljus rom blandades i longdrinkglas och fylldes upp m 7-up.



Vi hade den stora grillen framme, skulle tro att den är 1x1m :-) Vi använde ju bara halva ytan, men vår klotgrill räckte iaf inte till. Vi har fått ett finegrillbord av min mammas fästman. Med avrinningsränna och små räfflor att grilla småplock på som oftast far mellan gallret. Den var mycket praktisk. I all enkelhet grillade vi karrékotletter. Tillbehör: färska majkolvar, sparrisar inlindade i bacon. Mmmmm. Till efterrätt åt vi mycket god tigercheesecake med jordgubbar till. Mätta och nöjda gled vi ned i badtunnans 39 gradiga vatten den svala sommarnatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar