onsdag, augusti 11

Fiskspett.

En fantastisk sommarkväll som denna ska det självklart ätas något extra gott. Vi letade i vår bästa sommarmatsbok. Per Morbergs grillbok :-) Fann fiskspett med vildris och saffransaioli. Hm, vildris, vad är det?? kan man ens köpa det i en vanlig Icabutik? Tja, annars får väl vanligt ris duga. Vår butik som är mycket välsorterad hade såklart vildris men till priset av 95 kr för 250 g. Aaaaarrrrhhhh!!! 95;-. Hua. Nej, det var jag denna dag för snål för. Hittade ett Unclebenris som var vanligt ris och lite vildris i. Ett mixris :-) Det tar vi för endast 35:-.

Ur frysen plockade vi torskrygg och jumbo- jätte-tigerräkor från fiskbilen, för de var verkligen jättestora! Detta kompletterades med en laxkotlett från fiskdisken på Ica. Fick gosa till sig i marinad med vitt vin, olja, chili, gräslök, vitlök, mynta, lime, salt och peppar. Saffransaiolin modifierades lite, min käre make är inte lika förtjust i majonäs som jag ;-) så det blev 1/3 majonäs och 2/3 lätt creme fraiche. Däri blandades saffran, vitlök, lite lime salt och peppar. Mycket gott.

Det roligaste med hela matlagningen när man tillagar färska räkor är enligt min mening när de blir tillagade och går från grå till rosa :-) Jag tycker det är hur kul som helst. Ja, jag vet jag är ganska lättroad ;-) När vi grillar lite halvsvåra saker och smått tar vi fram vårt mycket fina grillbord som vi fått av min mammas käresta. Han använder det inte och trodde att vi kunde ha användning för det vilket var helt rätt!

Så, äntligen färdigt. Hur gott som helst, faktiskt fantastiskt gott, skulle nog platsa på vilken fiskrestaurang som helst. Betyg på denna rätt skulle jag säga fyra stora jumboräkor av fem möjliga. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar