söndag, september 26

Äppelmarknad

Lördag förmiddag gav vi oss iväg på en tur till Kivik, den årliga äppelmarknaden skulle besökas. Slätten var vackert grådimmig. Det var svalt och behagligt i luften. Inte för kallt och blåsigt som det kan va utan helt perfekt höstväder.


Äppeltavlan var som vanligt imponerande att skåda. Okunniga jag förstod mig inte på motivet mer än att det var ett fantastiskt arbete. Hm, jaja, ibland får man väl känna sig lite dum. :( Hm, är det Picasso, vad skulle han göra på en äppeltavla i Kivik och med en cirkus, tror inte det. Hur som helst har jag iaf lärt mig något nytt. Fritjof Nilsson Piraten, (1895- 1972) advokat, tandläkare och mest känd som författare, levde stora delar av sitt liv i Skåne och speciellt i Kivik. Har två pågatåg uppkallade efter sig: Bombi Bitt och Piraten.


På äppelmarknaden fanns sedvanliga knallemarknadsprylar, hantverk, äpplen, must mm mm. Det inhandlades äppelglögg, äppelmust, äpplen, päron, rökt ål, luad ål, brantevikssill, stekt inlagd sill och säkert nått mer.

Till kvällen dukades en festmåltid upp med alla ålar, det goda brödet och sillarna. Lite för syns skull koktes även några potatisar ;) Efter djuren åts en Tarte Tatin med nyinköpta äpplen och kopiösa mängder vaniljkräm, hehe.

Den luade ålen ser allt lite extra lömsk ut. Den luade ålen är tydligen en skånsk specialitet, den har rökts på högre värme än de andra ålarna. Någonstans läste jag också att man lagt den i saltlake först för att den ska bli extra salt och god. Ja, god var den iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar