söndag, september 5

Lammfrikadeller i tomatsås!

Är inne i en period just nu där jag ofta är sugen på lamm. :-) Mmmm gott. Hittade ett recept som såg smarrigt ut på tasteline.com denna fina matsida, verkligen en stor källa till inspiration och hjälp. Men mitt problem i detta och många andra recept är ju att det är skivet för barnamagar, få vuxna skulle bli mätta på detta recept. Eller vad är en portion, Aaaaahhhhh. Hur många portioner ska man äta för att bli mätt, tja 2½ kanske vem vet.

Tur iaf att jag läste igenom receptet och funderade lite , för 300g lammfärs skulle räcka till 4 portioner. Ja, det kanske räcker till fyra portioner men ! ja, ni förstår. Väl i butiken fanns bara 500g paket m lammfärs, jag köpte två :-D Det värsta som kan hända är att det blir lite över till imorgon. Jag tredubblade alltså receptet och fick en rätt som räckte till fem personer. Alltså behövde man 200g köttfärs/pers. Det blev iaf gott, så pass så att jag tänker dela med mig av receptet som jag modifierat såklart, då det inte smakade speciellt mycket då det var klart enl. receptet.


Lammfrikdeller i tomatsås.
1000 g lammfärs
3 ägg
½dl vatten
3 stora vitlöksklyftor, pressad
1msk Torkad Timjan
Salt & peppar
Blanda ihop ordentligt och forma stora frikadeller, jag gjorde 25 st så de blev rejäla :-D
Tomatsåsen
3 vitlöksklyftor, finhackade
3dl vitt vin
5 lagerblad
1½ dl olja tex raps
1500g krossade tomater
1 msk Torkad Timjan
2tsk kanel
Låt koka upp, lägg i frikadellerna försiktigt, låt koka på låg värme i ca 15- 20 min,
vänd runt mkt försiktigt lite ibland.
Ta upp frikadellerna, med tex hålsil, lägg undan så länge.
Tillsätt 3msk tomatpuré
Låt koka ihop så att den inte skiktar sig och blir tjockare,
smaka av med salt, peppar och socker.
Lägg tillbaka frikadellerna och koka upp om nödvändigt.
Strö hackad persilja över vid serveringen.
Servera med pasta.
Till detta drack vi ett rött vin.
Peña tejo, Crianza 2004 (nr 22698)
enl. systembolaget kryddig smak med inslag av fat, körsbär, hallon, vanilj och kakao.
Tja, kanske det, det var hur som helst ett jättegott vin.
Betyg, 4 pysselninjor av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar